IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

13 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Wiejski chleb francuski
mirabbelka
post 8 Aug 2005, 21:11
Post #1


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



Wiejski chleb z Francji

Załączony plik  1zdj_francuski.JPG ( 88.94K ) Suma pobrań: 9



trochę dłuższe przygotowanie, ale dzięki niemu otrzymujemy wyjątkowo ładny i smaczny chleb

Składniki:
950g mąki pszennej (najlepiej chlebowej)
50g mąki żytniej
650ml wody
18g (1łyżka) soli
30g zakwasu

z tego na zaczyn:
145g mąki pszennej, 10g mąki żytniej, 90ml wody wymieszać z 30g zakwasu. Odstawić przykryty na ok. 12 godzin w temperaturze pokojowej

Ciasto chlebowe:
Wymieszać pozostałe mąki z resztą wody. Zagniatać do dobrego połączenia wszystkich składników. Całość odstawić w przykrytej misce na ok. 1 godzinę. Dodać sól, jeszcze raz krótko zagnieść i połączyć z zaczynem (patrz wyżej). Zagniatać przez kilka minut, ewentualnie skorygować jeszcze ilość mąki lub wody – ciasto powinno być średnio ścisłe.

Ciasto powinno odpoczywać przykryte ok. 2 do 2,5 godzin. W trakcie wyrastania, po ok. 50-60 minutach ciasto zagnieść w specjalny sposób, aby uzyskać gładką i równą powierzchnię. W tym celu rozpłaszczamy kulę ciasta na blacie posypanym mąką lekko uderzając w jego powierzchnię, aby pozbyło się Co2. Następnie z każdej z czterech stron zawijamy na szerokość ok. 1/3 płat ciasta do góry. W ten sposób wspomagamy rosniecie oraz napinamy dolną część ciasta, która potem będzie tworzyła wierzch bochenka.

Po upływie wyżej wspomnianych 2 godzin podzielić ciasto na 2 części. Uformować 2 bochenki posługując się metodą zawijania jak wyżej, tak aby uzyskać gładką naprężoną powierzchnię chleba. Bochenki wkładamy delikatnie (zawinięciem do góry) do koszyczków do wyrastania. Czas wyrastania ok. 2 do 2,5 godzin w temperaturze ok. 25 st C. W chłodzie np. 10 st C można ten czas przedłużyć do 8 godzin, w lodówce (ok. 6 st C) do 18 godzin.
Przed włożeniem do pieca zalecana jest próba czy chleby są dobrze wyrośnięte. Kiedy po naciśnięciu palcem ciasto wraca natychmiast do pierwotnego kształtu – jest jeszcze za wcześnie; gdy potrzebuje trochę czasu zanim wyrówna się jego powierzchnia – jest gotowe.

Chleby wyjąć, naciąć delikatnie. Piec 40 – 45 min w temperaturze 240st C.
_________________________________
Upiekłam go. Dobrze wyrośnięty, delikatny miąższ chleba i chrupiąca skórka. Polecam !
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 9 Aug 2005, 08:40
Post #2


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Mirabbelko,

piekny chlebek i mam na niego chetke. Mam tylko problem, bo wszystkie skladniki w Twoim przepisie sa odwazane. A ja nie mam wagi . Czy moglabys przekonwertowac potrzebne ilosci na szklanki/lyzki? Bede Ci bardzo wdzieczna .
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 9 Aug 2005, 08:59
Post #3


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



oczywiscie, ze moge to zrobic, ale nie jestem pewna efektu. Kiedys tez pieklam na szklanki i nie zawsze wychodzilo. Szklanka szklance nierowna.
Odkad przeszlam na wazenie (czasami 5g jest istotne!!) moje chleby sie poprawily.

Warto zainwestowac w wage, jesli sie duzo piecze
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 9 Aug 2005, 09:04
Post #4


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Masz racje, pewnie wkrotce zainwestuje .
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 9 Aug 2005, 10:02
Post #5


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



CYTAT(lidiakd)
Masz racje, pewnie wkrotce zainwestuje .


a na razie zajrzyj tutaj
http://www.cincin.cc/index.php?showtopic=60

dziewczyny troche juz poprzeliczaly, moze Ci cos to pomoze
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 9 Aug 2005, 10:27
Post #6


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Dzieki! A ile to bedzie 30 g zakwasu?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kermidt
post 9 Aug 2005, 14:35
Post #7


kucharz 3 gwiazdek
******************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 41.939
Dołączył: 17-September 04
Skąd: ottawa
Użytkownik nr: 59



Jak sie nie wazy kazdy chleb jest troche inny.

Ale ten chleb to mnie zmusi do przygotowania zakwasu dlugoterminowego. Rozumiem mozna wyrobic w maszynie?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 9 Aug 2005, 17:50
Post #8


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



CYTAT(lidiakd)
Dzieki! A ile to bedzie 30 g zakwasu?


30g to ok. 2 lyzek zakwasu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Linn
post 9 Aug 2005, 19:23
Post #9


kucharz-zawodowiec
***********

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 8.842
Dołączył: 17-September 04
Skąd: Italia
Użytkownik nr: 52



Po prostu dzielo sztuki... piekarniczej...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 9 Aug 2005, 19:49
Post #10


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207



zaraz nastawiam ten zakwas, bo chleb bardzo mi się podoba.
icon_smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 10 Aug 2005, 08:35
Post #11


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



CYTAT(mirabbelka)
30g to ok. 2 lyzek zakwasu


Dziekuje, mirabbelko!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 10 Aug 2005, 09:21
Post #12


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207



Mirabelko, za 2 h zaczynam zagniatanie. Czy tak mała ilość zaczynu na pewno mi uniesie tyle mąki???? Bo kusi mnie, żeby dosypać drożdży...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 10 Aug 2005, 09:43
Post #13


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



przyznam sie, ze za pierwszym razem tez troszeczke dosypalam, ale doslownie ociupinke, i rosl jak szalony. Az sie balam, ze przerosnie. Ten ze zdjecia jest juz bez drozdzy.
Jesli masz obawy do dosyp, sama sie szybko zorientujesz czy mial sile na wiecej czy nie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 10 Aug 2005, 19:25
Post #14


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207



Udał się!!!!! Hurrraaaaaaaaa!
Piekłam jak zwykle w blaszce, bo ciasto było rzadkie jak cholera. zaraz mu zrobię zdjęcie icon_smile.gif
Aha - drożdży nie dodałam.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 11 Aug 2005, 10:13
Post #15


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Lisko, dawaj to zdjecie, bo juz nie moge sie doczekac :o.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 11 Aug 2005, 10:18
Post #16


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



I jeszcze pytanie do mirabbelki. Kochana, jak mozna upiec taki piekny bochen chleba przy tak strasznie rzadkim ciescie, jak to opisuje Liska, bez foremki?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 11 Aug 2005, 10:43
Post #17


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



to zalezy jaka masz make. Niektore maki wchlaniaja wiecej wody inne mniej. Ja zreszta trzymam sie receptury tylko do pewnego momentu, potem zas, cytuje: " zagniatać przez kilka minut, ewentualnie skorygować jeszcze ilość mąki lub wody – ciasto powinno być średnio ścisłe "

czyli dodaje po troszeczku maki zeby uzyskac taka gestosc jaka mi odpowiada. Tu potrzebne jest wyczucie, zeby nie przesadzic. Ciasto musi byc geste, ale nie za geste. Ze zbyt gestych wychodzi potem gniot

Najlepiej zaczynac od rzadkich w foremce, potem dodawac po troszku maki az uda sie zebrac w jaka taka calosc zeby wrzucic do koszyka. Ciasto formowane w koszyku (misce, durszlaku albo co kto ma) musi byc tylko odrobine gesciejsze od tego z formy. Nalezy sie nie bac i probowac, probowac Do odwaznych swiat nalezy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 11 Aug 2005, 10:50
Post #18


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207





oto i on.
prawie cały zjedzony...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 11 Aug 2005, 10:51
Post #19


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Dzieki za dodanie otuchy, mirabbelko! Na pewno bede probowac icon_smile.gif.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 11 Aug 2005, 11:09
Post #20


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.924
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



CYTAT(Liska)


oto i on.
prawie cały zjedzony...


no, cudnie Ci wyszedl
Go to the top of the page
 
+Quote Post

13 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic

 



Wersja Lo-Fi Datenschutzerklärung |  Impressum |  Aktualny czas: 19th June 2019 - 10:06