IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

15 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Chleb z siemieniem lnianym i slonecznikiem
mirabbelka
post 21 Aug 2005, 20:55
Post #1


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.996
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



Chleb z siemieniem lnianym i słonecznikiem
(źródło: Jeffrey Hamelman, zmodyfikowany przeze mnie)


Załączony plik  01zsiemislon3.jpg ( 56.18K ) Suma pobrań: 36


Składniki
na ziarno:
35g siemienia lnianego
100g wody

na zaczyn:
75g mąki pszennej 550
90g wody
2 łyżki zakwasu

na ciasto chlebowe:
380g mąki pszennej (najlepiej chlebowej)
40g mąki żytniej
60g uprażonych ziaren słonecznika
30g uprażonych ziaren siemienia lnianego
175g wody
18g (1 łyżka) soli
130g namoczonego siemienia lnianego (patrz wyżej)
170g zaczynu (patrz wyżej)


Przygotowanie i pieczenie
W dzień poprzedzający pieczenie zalewamy siemię lniane zimną wodą i pozostawiamy do napęcznienia przykryte folią na 12 do 16 godzin.
Składniki zaczynu mieszamy i odstawiamy przykryte w temperaturze pokojowej również na 12 do 16 godzin.

Następnego dnia wymieszać wszystkie składniki ciasta chlebowego. W maszynie ok. 3 minuty, ręcznie do 10 minut. Ewentualnie skorygować jeszcze ilość mąki lub wody – ciasto powinno być średnio ścisłe i jeszcze raz krótko zagnieść.

Załączony plik  01zsiemislon.jpg ( 55.85K ) Suma pobrań: 38


Ciasto powinno odpoczywać przykryte ok. 2 do 2,5 godzin. W trakcie wyrastania, po ok. 1 godzinie ciasto jeszcze raz zagnieść. W tym celu rozpłaszczyć kulę ciasta na blacie posypanym mąką lekko uderzając w jego powierzchnię, aby pozbyło się gazów.


Następnie z każdej z czterech strony zawinąć na szerokość ok. 1/3 płat ciasta do góry. Można tę czynność powtórzyć dwukrotnie w odstępach czasowych ok. 50-minutowych.

Po upływie wyżej wymienionego czasu uformować owalny bądź podłużny bochenek i umieścić delikatnie (zawinięciem do góry) w koszylu do wyrastania.

Załączony plik  zeslon06.jpg ( 77.25K ) Suma pobrań: 20

[attachment=60649:01zsiemislon2.jpg]

Czas wyrastania ok. 2 do 2,5 godzin w temperaturze ok. 25 st C. W chłodzie np. 10 st C można ten czas przedłużyć do 8 godzin, w lodówce (ok. 6 st C) do 18 godzin.
Przed włożeniem do pieca zalecana jest próba palcem czy chleb jest dobrze wyrośnięty.

Chleb wyjąć, naciąć delikatnie. Piec 40 – 45 min w temperaturze 220st C.

Chleb wyrasta nadspodziewanie dobrze, smakuje wspaniale!
_________

PS. W moim chlebie zmienilam nieco proporcje maki zytniej do pszennej, poniewaz lubie chleby bardziej kwaskowate. Uzylam ok. 100g zytniej odpowiednio zmniejszajac ilosc pszennej, zas do tej ostatniej dodalam nieco razowej.
Załączone pliki
Załączony plik  01zsiemislon2.jpg ( 60.42K ) Suma pobrań: 9
 
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Malgosimi
post 21 Aug 2005, 21:11
Post #2


kucharz 3 gwiazdek
****************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 22.404
Dołączył: 22-December 04
Skąd: z kuchni!
Użytkownik nr: 231



kolejny wspaniale przedstawiony przepis! piękne zdjęcia!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 21 Aug 2005, 21:15
Post #3


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.996
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



dzieki

teraz staram sie dokumentowac kazdy etap pieczenia, zeby ulatwic i przyblizyc chociazby kwestie konsystencji ciasta.

Troche skomplikowana jest obsluga aparatu umączonymi rękoma, ale nic to :!:

To wszystko dla dobra nauki ;)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
BeataSz
post 21 Aug 2005, 21:44
Post #4


kucharz 3 gwiazdek
************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 10.242
Dołączył: 23-September 04
Skąd: lubelskie
Użytkownik nr: 90



Zlituj się, bo ja jeszcze zakwasu nie mam, no :!: jeszcze parę dni mi zejdzie z nim a już mnie skręca.
Podoba mi się dokumentowanie krok po kroku. Sama też tak robię, ale zawsze się boję, że ktoś pomyśli, żem głupia jakaś albo co?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hiena
post 23 Aug 2005, 21:28
Post #5


kucharz 3 gwiazdek
*************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 13.646
Dołączył: 6-May 05
Skąd: znikąd
Użytkownik nr: 506



Czy powinnam odcedzic sluz z siemienia?
Wydaje mi sie ze jest go troche duzo.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 23 Aug 2005, 21:34
Post #6


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.996
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



nie odcedzaj, on jest ważny w tym chlebie. Jesli dalas tyle ile w przepisie to zostaw tak jak jest. jeslic ciasto bedzie Ci sie wydawalo za rzadkie mozesz dodawac wode etapami i zuzyc jej troche mniej. To samo robie tez z maka. Nigdy nie dodaje calosci tylko zostawiam troche, zeby ewentualnie miec mozliwosc regulowac konsystencje ciasta.

trzymam kciuki za twoj chlebek
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 23 Aug 2005, 21:36
Post #7


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207



Mirabelko, a czy Ty wyrabiasz go w maszynie, czy ręcznie? ja większość wyrabiam w maszynie na programie PIZZA 45 minut, ale ostatnio zastanawiam się, czy sobie tego nie darować. :
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hiena
post 23 Aug 2005, 21:40
Post #8


kucharz 3 gwiazdek
*************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 13.646
Dołączył: 6-May 05
Skąd: znikąd
Użytkownik nr: 506



dziekuje,
pieczenie zostawiam do rana icon_smile.gif
dobrze ze sie wstrzymalam z zagniataniem
acha i zakwas ma sie dobrze
slicznie pachnie jablkiem moj jest jednak smierdziuszek
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 23 Aug 2005, 21:49
Post #9


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.996
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



CYTAT(Liska)
Mirabelko, a czy Ty wyrabiasz go w maszynie, czy ręcznie? ja większość wyrabiam w maszynie na programie PIZZA 45 minut, ale ostatnio zastanawiam się, czy sobie tego nie darować. :


wyrabiam w maszynie, ale bardzo krotko. Ciagle sie zastanawiam czy moja maszyna wytrzyma te brutalne przerywanie cyklu. Wyrabiam 5 minut nie wiecej na jakimkolwiek programie. potem odpoczywamy i jeszcze raz wlaczam na 2-3 minuty, nigdy dluzej.
Lisko, szczegolnie zytnie chleby nie lubia wrecz dlugiego wyrabiania
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hiena
post 24 Aug 2005, 20:35
Post #10


kucharz 3 gwiazdek
*************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 13.646
Dołączył: 6-May 05
Skąd: znikąd
Użytkownik nr: 506



Mirrabelko!
Jak ja zaluje ze nie mam aparatu!
To Wszystko Twoja zasluga! Ten chlebek jest sliczny i wbrew moim obawom ze cos sknoce udal sie.

Przetrzymalam go troche za dlugo w piekarniku bo byl bladziutki (i tak mu zostalo do konca) i ma gruba chrupiaca skorke, ale jak wyglada w środku i smakuje.

Modly odczynialam przez caly dzien bo rosnac nie chcial za dardzo na moim (jeszcze) zakwasie. Przekladalam z prapetu na parapet bo slonce wedrowalo po calym domu ale wyszedl, wyszedl

Ciesze sie jak glupi ze śrubek Dziekuje
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Malgosimi
post 24 Aug 2005, 20:37
Post #11


kucharz 3 gwiazdek
****************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 22.404
Dołączył: 22-December 04
Skąd: z kuchni!
Użytkownik nr: 231



Brawo Sylion! Ach jak szkoda, że nie masz aparatu! Ale najważniejsze, że smakuje!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hiena
post 24 Aug 2005, 20:41
Post #12


kucharz 3 gwiazdek
*************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 13.646
Dołączył: 6-May 05
Skąd: znikąd
Użytkownik nr: 506



Dziekuje
Kurcze, sterroryzowalam cala rodzine . A w domu mam 30st. Żeby Pan Chleb mial cieplo rozpalilam w cetralnym 8)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Malgosimi
post 24 Aug 2005, 20:50
Post #13


kucharz 3 gwiazdek
****************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 22.404
Dołączył: 22-December 04
Skąd: z kuchni!
Użytkownik nr: 231



Sylion witaj w klubie wariatek chlebowych!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Liska
post 24 Aug 2005, 21:02
Post #14


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.631
Dołączył: 27-November 04
Użytkownik nr: 207



CYTAT(sylion)
Dziekuje
Kurcze, sterroryzowalam cala rodzine . A w domu mam 30st. Żeby Pan Chleb mial cieplo rozpalilam w cetralnym 8)


za Twoje zdrowie witaj w klubie!!!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 26 Aug 2005, 08:37
Post #15


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Zaczyn i namoczone siemie czekaja juz na mnie w domku . Ciesze sie bardzo na ten chlebek.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bajaderka
post 26 Aug 2005, 23:51
Post #16


szef kuchni
********

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 4.063
Dołączył: 13-September 04
Skąd: western PA
Użytkownik nr: 30



Kusil mnie ten chlebek odkad go zobaczylam - nie moge spokojnie przejsc obok chleba tak naladowanego ziarnem ;)

Wyszedl pyszny!!! Choc nie rosl tak ladnie jak sie spodziewalam (jest dosc plaski), ale to tylko wina mojego zakwasu - dos leniwy jest po urlopie icon_smile.gif Smakowi w kazdym razie to nie zaszkodzilo - moje dziecko orzeklo, ze jest to najlepszy ziarnisty chlebek jaki jadlo, a jej zdanie bardzo sie liczy bo jest glownym zjadaczem pieczywa icon_smile.gif

Zrobilam takie same modyfikacje jak mirabbelka, wiecej maki zytniej i troszke razowej - dzieki mirabbelko za doskonaly przepis icon_smile.gif

Go to the top of the page
 
+Quote Post
mirabbelka
post 27 Aug 2005, 21:09
Post #17


szef kuchni
*******

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 3.996
Dołączył: 22-December 04
Skąd: Warszawa
Użytkownik nr: 232



ciesze sie
wyglada bardzo apetycznie, rzeczywiscie nafaszerowany ziarnami
Go to the top of the page
 
+Quote Post
yenulka
post 28 Aug 2005, 10:53
Post #18


szef kuchni
********

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 4.354
Dołączył: 16-November 04
Skąd: zielonka k. w-wy
Użytkownik nr: 189



ale bym zjadla takiego chlebka

pzdr
yenn
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Margot
post 28 Aug 2005, 15:15
Post #19


kucharz 3 gwiazdek
**************

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 15.432
Dołączył: 24-June 05
Skąd: z Pomorza
Użytkownik nr: 592



CYTAT(yenulka)
ale bym zjadla takiego chlebka

pzdr
yenn


I ja też.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
lidiakd
post 29 Aug 2005, 08:41
Post #20


uczeń
***

Grupa: Złoty użytkownik
Postów: 524
Dołączył: 17-March 05
Skąd: Kraków
Użytkownik nr: 417



Ja tez melduje, ze zrobilam ten chlebek w weekend . Bardzo dobry, bardzo! Goscie byli i probowali. Zachwalal i malskali na calego.
Bardzo polecam!
Go to the top of the page
 
+Quote Post

15 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic

 



Wersja Lo-Fi Datenschutzerklärung |  Impressum |  Aktualny czas: 18th October 2019 - 01:00