Strona główna
Fora
Nowe posty
Przeszukaj fora
Co nowego?
Nowe posty
Nowe komentarze profilowe
Ostatnia aktywność
Użytkownicy
Zarejestrowani użytkownicy
Aktualnie online
Nowe komentarze do profilów
Szukaj komentarzy do profilów
Logowanie
Rejestracja
Szukaj
Szukaj wyłącznie po tytułach wątków
Przez:
Szukaj wyłącznie po tytułach wątków
Przez:
Nowe posty
Przeszukaj fora
Menu
Aplikacja forum
Instaluj
Odpowiedź w wątku
Strona główna
Fora
Przepisy
Kuchenne ABC
Co o gotowaniu i jedzeniu wiedzieć warto
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Twoja przeglądarka jest nieaktualna i może wyświetlać tę stronę nieprawidłowo.
Powinieneś zaktualizować ją lub skorzystać z
alternatywnej przeglądarki
.
Wiadomość
<blockquote data-quote="seniorka" data-source="post: 990937" data-attributes="member: 10341"><p><strong>Tort Sachera</strong></p><p></p><p></p><p>Kiedy tort jest arcydziełem, sprawa staje się poważna. Prawdziwy klejnot sztuki cukierniczej, tort Sachera, przez całe dziesięciolecia nie schodził z pierwszych stron gazet. Smakosze podzielili się na dwa obozy, a sąd w Wiedniu z całą powagą musiał rozstrzygnąć nader skomplikowane kwestie. </p><p></p><p>Wiadomo, że Edward Sacher przejął recepturę na tort od swojego ojca, kuchmistrza dworu wiedeńskiego. Kiedy otworzył sklep delikatesowy, zaprezentował szerokiej publiczności czekoladowy wypiek, dotąd znany tylko cesarskim gościom. Był rok 1835 i wszystko szło ku lepszemu. Sacher otworzył wkrótce także własny hotel, niesłychanie ekskluzywny i słynący z doskonałej kuchni, ale jego następcy w 1934 roku zawarli umowę licencyjną z nie mniej sławną dworską cukiernią &#8222;Domel&#8221;. To doprowadziło w latach 50. ub. wieku do sporu prawnego. Szło o prawdziwie delikatną kwestię. A mianowicie: czy warstwę marmolady morelowej należy umieszczać między połówkami tortu, czy też pod polewą czekoladową, która grubą warstwą przykrywa ciemne ciasto. Sprawa zawędrowała aż do Sądu Najwyższego, który zawyrokował: pod polewą.</p><p></p><p>I tak być powinno, choć ciągle pojawiają się &#8222;sachery&#8221; przekładane masą czekoladową, ozdabiane bitą śmietaną, a nawet – o zgrozo! – wiórkami kokosowymi. </p><p></p><p>&#8222;Prawdziwy&#8221; tort Sachera jest niezbyt słodki, pachnie dobrą gorzką czekoladą i podaje się go z niesłodzoną bitą śmietaną. Wysyłany z Wiednia w świat – zapakowany w drewniane pudełka – ma zupełnie gładką, pozbawioną ozdób powierzchnię, na której pisze się czekoladą jedyne słowo: Sacher.</p><p></p><p>Receptura pozostaje handlową tajemnicą firmy i zapewne zawiera jakieś sekrety, bo jednak podawany w Cafe Sacher trójkąt ciemnoczekoladowego ciasta smakuje trochę inaczej niż na przykład w wielce cenionej Cafe Diglas czy Cafe Opera. Oczywiście, trudno strzec przez ponad półtora wieku tajemnicy ingrediencji i cukiernicy wiedzą, że istota rzeczy polega na równych proporcjach składników: masła, cukru, czekolady i mąki.</p><p></p><p>Przepis na lżejszą wersję Sachera podaje szef cukierników z hotelu Marriott. Oto <a href="https://www.cincin.cc/index.php?s=&showtopic=21470&view=findpost&p=891455" target="_blank"><strong>ona</strong></a>.</p><p></p><p>Żrósło:&#8221;Smaki i aromaty&#8221;</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="seniorka, post: 990937, member: 10341"] [B]Tort Sachera[/B] Kiedy tort jest arcydziełem, sprawa staje się poważna. Prawdziwy klejnot sztuki cukierniczej, tort Sachera, przez całe dziesięciolecia nie schodził z pierwszych stron gazet. Smakosze podzielili się na dwa obozy, a sąd w Wiedniu z całą powagą musiał rozstrzygnąć nader skomplikowane kwestie. Wiadomo, że Edward Sacher przejął recepturę na tort od swojego ojca, kuchmistrza dworu wiedeńskiego. Kiedy otworzył sklep delikatesowy, zaprezentował szerokiej publiczności czekoladowy wypiek, dotąd znany tylko cesarskim gościom. Był rok 1835 i wszystko szło ku lepszemu. Sacher otworzył wkrótce także własny hotel, niesłychanie ekskluzywny i słynący z doskonałej kuchni, ale jego następcy w 1934 roku zawarli umowę licencyjną z nie mniej sławną dworską cukiernią „Domel”. To doprowadziło w latach 50. ub. wieku do sporu prawnego. Szło o prawdziwie delikatną kwestię. A mianowicie: czy warstwę marmolady morelowej należy umieszczać między połówkami tortu, czy też pod polewą czekoladową, która grubą warstwą przykrywa ciemne ciasto. Sprawa zawędrowała aż do Sądu Najwyższego, który zawyrokował: pod polewą. I tak być powinno, choć ciągle pojawiają się „sachery” przekładane masą czekoladową, ozdabiane bitą śmietaną, a nawet – o zgrozo! – wiórkami kokosowymi. „Prawdziwy” tort Sachera jest niezbyt słodki, pachnie dobrą gorzką czekoladą i podaje się go z niesłodzoną bitą śmietaną. Wysyłany z Wiednia w świat – zapakowany w drewniane pudełka – ma zupełnie gładką, pozbawioną ozdób powierzchnię, na której pisze się czekoladą jedyne słowo: Sacher. Receptura pozostaje handlową tajemnicą firmy i zapewne zawiera jakieś sekrety, bo jednak podawany w Cafe Sacher trójkąt ciemnoczekoladowego ciasta smakuje trochę inaczej niż na przykład w wielce cenionej Cafe Diglas czy Cafe Opera. Oczywiście, trudno strzec przez ponad półtora wieku tajemnicy ingrediencji i cukiernicy wiedzą, że istota rzeczy polega na równych proporcjach składników: masła, cukru, czekolady i mąki. Przepis na lżejszą wersję Sachera podaje szef cukierników z hotelu Marriott. Oto [URL="https://www.cincin.cc/index.php?s=&showtopic=21470&view=findpost&p=891455"][B]ona[/B][/URL]. Żrósło:”Smaki i aromaty” [/QUOTE]
Wprowadź cytat...
Weryfikacja
Odpowiedz
Strona główna
Fora
Przepisy
Kuchenne ABC
Co o gotowaniu i jedzeniu wiedzieć warto
Top
Bottom